In een organisatie werken mensen met elkaar samen, vaak in teamverband.
Iedere medewerker draagt bij aan het realiseren van de doelen van de organisatie en legt over zijn doen en laten verantwoording af aan elkaar, aan de leidinggevende, aan cliënten.
Waar mensen samenwerken worden echter ook fouten gemaakt en kunnen er verschillen ontstaan in opvattingen of werkwijze. Dat leidt wel eens tot problemen in de interactie, in de omgang met elkaar; soms ook tot conflicten die zo ingrijpend zijn dat een oplossing ver weg of onmogelijk lijkt.
Medewerkers, leidinggevenden, of anderen in de organisatie kunnen dan overwegen mediation in te zetten om ‘partijen’ te helpen zelf een oplossing voor hun conflict(en) te vinden.
Wat is nu mediation?
Een definitie:
Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten, waarbij een neutrale bemiddelingsdeskundige, de mediator, de communicatie en onderhandelingen tussen partijen begeleidt om vanuit hun werkelijke belangen tot een gezamenlijk gedragen en voor ieder van hen optimale besluitvorming te komen.
Een aantal kenmerken van de mediation-procedure:
Partijen maken gebruik van een mediator.
Partijen hebben de wil om samen uit de problemen te komen.
De mediator is een neutraal procesbegeleider.
De mediator accepteert geen mandaat van partijen om voor hen bindende beslissingen te nemen. Hij faciliteert de onderhandelingen van partijen.
Er wordt een veilige onderhandelingsomgeving gecreëerd.
Het onderhandelingsvermogen en de onderhandelingsruimte van partijen worden vergroot.
De oplossing van het conflict is gebaseerd op consensus van partijen.
Escalatie van conflict en afbraak van relatie tussen partijen wordt voorkómen of in de hand gehouden.
Enkele vuistregels bij mediation:
De mediator ontvangt vooraf zo min mogelijk informatie over de situatie, over het conflict, of over de partijen. Dit draagt bij aan een onbevangen en onafhankelijke positie van de mediator.
Vertrouwelijkheid en geheimhouding zijn kernbegrippen in mediation, waaraan partijen en mediator zich strikt zullen moeten houden, wil een mediation kans van slagen hebben.
Gegeven het bovenstaande zal de mediator niet inhoudelijk rapporteren aan de opdrachtgever. Wel kan gemeld worden of de mediation geslaagd of mislukt is, of dat de situatie niet mediabel is.
Iedere mediation vereist een overeenkomst , waaraan partijen zich dienen te houden. In principe zal vóór werkelijke aanvang van het mediationproces deze schriftelijke overeenkomst geaccordeerd worden door partijen èn mediator.
Indien een mediation wordt afgesloten met afspraken, dan worden deze veelal schriftelijk vastgelegd, soms in een (vaststellings)overeenkomst. Dit dient tot duidelijkheid voor partijen als er ooit twijfels ontstaan over ‘hoe het toch weer afgesproken en bedoeld was’.
Individuele begeleiding bij (arbeids)conflict
Niet altijd is mediation geschikt of nodig als begeleidingsinstrument. Bij een arbeidsconflict of samenwerkingsprobleem kan individuele ondersteuning soms al veel betekenen.
In zulke situaties biedt AMG ook begeleiding/coaching aan, gericht op het in eigen regie omgaan met het actuele probleem.
Iedere medewerker draagt bij aan het realiseren van de doelen van de organisatie en legt over zijn doen en laten verantwoording af aan elkaar, aan de leidinggevende, aan cliënten.
Waar mensen samenwerken worden echter ook fouten gemaakt en kunnen er verschillen ontstaan in opvattingen of werkwijze. Dat leidt wel eens tot problemen in de interactie, in de omgang met elkaar; soms ook tot conflicten die zo ingrijpend zijn dat een oplossing ver weg of onmogelijk lijkt.
Medewerkers, leidinggevenden, of anderen in de organisatie kunnen dan overwegen mediation in te zetten om ‘partijen’ te helpen zelf een oplossing voor hun conflict(en) te vinden.
Wat is nu mediation?
Een definitie:
Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten, waarbij een neutrale bemiddelingsdeskundige, de mediator, de communicatie en onderhandelingen tussen partijen begeleidt om vanuit hun werkelijke belangen tot een gezamenlijk gedragen en voor ieder van hen optimale besluitvorming te komen.
Een aantal kenmerken van de mediation-procedure:
Partijen maken gebruik van een mediator.
Partijen hebben de wil om samen uit de problemen te komen.
De mediator is een neutraal procesbegeleider.
De mediator accepteert geen mandaat van partijen om voor hen bindende beslissingen te nemen. Hij faciliteert de onderhandelingen van partijen.
Er wordt een veilige onderhandelingsomgeving gecreëerd.
Het onderhandelingsvermogen en de onderhandelingsruimte van partijen worden vergroot.
De oplossing van het conflict is gebaseerd op consensus van partijen.
Escalatie van conflict en afbraak van relatie tussen partijen wordt voorkómen of in de hand gehouden.
Enkele vuistregels bij mediation:
De mediator ontvangt vooraf zo min mogelijk informatie over de situatie, over het conflict, of over de partijen. Dit draagt bij aan een onbevangen en onafhankelijke positie van de mediator.
Vertrouwelijkheid en geheimhouding zijn kernbegrippen in mediation, waaraan partijen en mediator zich strikt zullen moeten houden, wil een mediation kans van slagen hebben.
Gegeven het bovenstaande zal de mediator niet inhoudelijk rapporteren aan de opdrachtgever. Wel kan gemeld worden of de mediation geslaagd of mislukt is, of dat de situatie niet mediabel is.
Iedere mediation vereist een overeenkomst , waaraan partijen zich dienen te houden. In principe zal vóór werkelijke aanvang van het mediationproces deze schriftelijke overeenkomst geaccordeerd worden door partijen èn mediator.
Indien een mediation wordt afgesloten met afspraken, dan worden deze veelal schriftelijk vastgelegd, soms in een (vaststellings)overeenkomst. Dit dient tot duidelijkheid voor partijen als er ooit twijfels ontstaan over ‘hoe het toch weer afgesproken en bedoeld was’.
Individuele begeleiding bij (arbeids)conflict
Niet altijd is mediation geschikt of nodig als begeleidingsinstrument. Bij een arbeidsconflict of samenwerkingsprobleem kan individuele ondersteuning soms al veel betekenen.
In zulke situaties biedt AMG ook begeleiding/coaching aan, gericht op het in eigen regie omgaan met het actuele probleem.